fredag den 16. september 2011

2 måneders bryllupsdag!

Fredag d. 16. September 2011

Det er ikke til at forstå, at der allerede er gået en uge siden vi ankom til Paris, fuldkommen overrumplede og med øjne stive af træthed. Vi havde lagt Alma i Charleville-Mézières. Turen fra den lille by og ind til Paris havde taget os en del længere tid end beregnet. Fra Concorde pladsen og op til hotellet var en rask gå-tur på en halv time, men det var vi ikke klar over, og vi var trætte, varme og lidt stressede over både togene og at vi skulle nå op til det danske hus på Champs-Élysées og stemme før det lukkede.

Det skulle dog vise sig, at der ingen grund var til panik.

Hotel Arc Élysée

Hotel Arc Élysées lå på Rue Washington, få minutters gang fra det danske hus. Efter endt stemning fik vi set både Triumfbuen og Eiffeltårnet.

Tour de Eiffel

Det er helt fantastisk at se så store monumenter og opleve dem sammen med mennesker fra hele verden. De fleste mennesker virker så benovede over at være netop på det sted. Helt oppe i toppen af Eiffeltårnet var der en mand, der faldt ned på knæ og friede til sin kæreste. Han fik selvfølgelig et kæmpe bifald af alle, der var til stede. Godt taget, knægt!

Den smukke udsigt fra toppen af Eiffel-tårnet fik Signe ikke rigtig nydt. Turen derop var ikke bare lang, men hun lider utrolig meget af højdeskræk. Folk, der siger, at man bare skal konfrontere sin frygt for at komme af med den lyver.

Hele aftenen og hele næste dag gik med at spise os gennem dette sære folkefærds mystiske køkken og vi nød det i fulde drag. Foie gras, frølår, snegle, you name it, we eat it. Det var super skægt.

Frølår

Vejret om lørdagen var hårdt at gå rundt i. Det var omkring 30 grader. Overalt hvor man så hen gik folk rundt og nød solen på hver deres måde. Mange sad i de smukke parker og lod efterårssolen stege dem igennem, nogle krøb i skygge og drak noget koldt og mange asiatere gik rundt med noget over hovedet for at skjule sig for solen.

Vi valgte at gå direkte fra hotellet, efter en dejlig morgenmad, og ned på Louvre.

Find Holger

Her var køligt og overvældende og endelig fik vi set det, som alle snakker om, Mona Lisa.

Marius og Mona

Var hun det værd? Tjah, vi kommer i hvert tilfælde aldrig til at glemme det. Bagefter stod den på Notre Dame. Det blev en hurtig omgang, da der var messe og vi følte at vi trængte os på…os og omkring 2000 andre mennesker. Aftenen blev brugt i Latiner kvarteret med masser af mad, rødvin og til sidst bajere i bøsse-kvarteret og natten blev brugt på en lille jazz-klub.

Going out to hear jaaaazzzz

Det var bestemt ikke sjovt at skulle op næste dag, pakke og finde metro og tog og tilbage på Alma. Jo, vi glædede os meget til det, men toget gik først senere på eftermiddagen. Vi tjekkede ud af hotellet kl 12, tullede lidt rundt og kiggede på Paris, men det var som om hele Paris var lukket og nøglen var brukket – det var synd for den lille hvide dukke – og det eneste, der stadig havde åbent var Champs-Élysées. Efter frokosten kunne vi endelig komme med et tog hjem til Alma.

Tusind tak fordi det var muligt for os, at opleve Paris, det var en skøn bryllupsgave.

Det er det smarte ved at rejse på denne her måde. Uanset hvor vi sejler hen, så er vi altid hjemme. Det betød også, at vi kunne drive den af og komme os oven på weekenden den følgende uge.

Nu er vi så nået til Verdun. Det var utrolig vigtigt, at vi kom til en lidt større by, da vi på selve valgdagen gerne ville kunne følge med i optællingerne. Der lykkedes os at møde nogle søde piger, der gav os et par koder til det trådløse netværk, der var i byen. Fedt, og tak til dem. Der blev tændt op i grill’en og vi lavede bålmad. Marius skulle både holde øje med sit madbål og være jæger, for lige ved siden af grill’en, altså i vandet, svømmede en mulig aftensmad rundt. Harpunen blev spændt, men vi måtte dog nøjes med de langoustere vi havde fanget i supermarkedet.

Den store valgaften! Spændingen var ulidelig til det sidste og vi var i skype kontakt med Tanggården og sms’ede med Mattis, der holdt os opdaterede.

Noah havde lært at sige: ”Rød frugt!!” i dagens anledning. Så fik vi festet og hoppet op og ned på båden, der i aftenens anledning blev fuldkommen tørlagt for al alkohol – selvfølgelig ikke alle de gaver vi fik til brylluppet.

Oven på sådan en fest er det ikke nemt at komme op og sejle videre, og derfor har vi da også brugt hele dagen på at sove og se film. Mmmm, herligt. Så, i morgen har vi talt med slusefolket om, at vi starter klokken ni her fra. Det er lidt pudsigt, sluserne er ikke længere automatiske, i hvert tilfælde ikke før vi igen kommer lidt længere syd på. Ved siden af os kører en mand i en bil og åbner hver sluse for os, lukker portene og lukker vand ind og ud. Så sejler vi videre og han sætter sig ind i sin bil og så ser vi ham igen 5-10 km længere nede af floden.

vita og per sagde ...

Hej med jer igen!

Rigtig dejligt af høre at I har haft en god tur til Paris. Og rigtig dejligt med godt vejr, det er ikke noget vi dyrker her.
Det er lige noget for jer med alt det gode mad.
Vi har hørt at I har meget at glæde jer til i det smukke land. Det skulle blive smukkere og smukkere jo længere sydpå I kommer i floderne. Vi har jo kun prøvet frankrig fra landevejen, men der var også smukt.
Med hensyn til valget synes vi jo ikke der var så meget at fejre. Heller ikke for rød blok faktisk. Vi gjorde det, som Helle sagde. Hvad gjorde de, tabte 8 mandater sammen med SF.
Tillykke med danmarks nye udenrigsminister : Villy Søvndal.
Nå, sådan er det, vi lever med det. det varer jo nok ikke så længe ha-ha
Stor hilsen og kram herfra

Havkajak.net sagde ...

Bonjour Madame et Mesiour. C'est tres bon au Paris :-)
Her ånder alt fred og... jeg skulle lige til at sige ro, men det ville være at overdrive. Nok er piger søde, men de larmer :-)
Efteråret trænger sig på og bøgebladene er så småt ved at gulnes. Jeg glæder mig til at tage en gåtur i den fynske bøgeskov, når den første frostnat har løsnet alle bladene og de falder som snefnug fra trætoppene i solen.
Jeg stemte "B" og er lykkelid for at vi nu kan få fornuft med social hensynstagen. Jeg håber bare ikke at "Ø" forplumre de gode tiltag med deres kommunistiske pladder.

Fortsat god rejse venner :-D

Knus herfra!

mor Alice sagde ...

Hej I to turtelduer!
Tillykke med bryllupsdagen.
Dejligt at høre, I havde en god tur til Paris. Det var jo ikke meget, vi fik hørt om jeres tur, da vi snakkede sammen d. 15., så jeg sætter stor pris på jeres fantastiske og malende beskrivelser af oplevelserne! I har været tæt på, hvor vi boede i latinerkvarteret. I har nu oplevet kærlighedens by. Jeg glæder mig til at høre om jeres næste oplevelser.
Fortsat god tur og knus fra mor Alice!

vita sagde ...

Det er rigtig sjovt med de sluser. Vi har prøvet det i Sverige. En hel dag på tur gennem mere end 10 sluser. Det var en dame der cyklede med og åbnede og lukkede sluserne.Vi var afsted fra 10.00 til 17.00 og bagefter blev vi kørt tilbage i bus, det tog 1/2 time.
Håber stadig I nyder livet og det forhåbentlige gode vejr.
Her har vi lige boet 5 dage i sommerhus i blandet vejr. I dag mandag tager vi hjem og i dag er her sol fra en skyfri himmel.
Kan I nu have det rigtig godt begge.